سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 94/1/26, 12:38 عصر
  • نویسنده : ALIZARIF
  • دسته بندی :
طبق تصمیم فدراسیون جهانی والیبال، روند حضور تیم‌ها در چهارچوب رقابت‌های لیگ جهانی همچنان رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ رقابت‌های جهانی والیبال از این پس با تصمیم جدید فدراسیون جهانی از 28 تیم به 32 تیم رسید و طبق این تصمیم جدید در رقابت‌های لیگ جهانی 2015میلادی، کشورهای مصر، قزاقستان، یونان و مونته نگرو به گروه 3 اضافه شدند.

با این تصمیم تازه فدراسیون جهانی، رقابت‌های لیگ جهانی با جدیت هرچه بیشتر در مسیر افزایش تیم‌ها حرکت کرده و بزودی به یک رقابت بسیار جدی جهانی تبدیل می‌شود که در سه سطح تکنیکی با صعود تیم‌ها و حذف آنها همراه خواهد بود.


از نظر کمی از سال 2012 میلادی، این رقابت‌ها با 12تیم برگزار می‌شد که پس از آن نیز تا سال 2013 با 18تیم به کار خود ادامه داد و در نهایت تعداد این تیم‌ها به عدد 28 در سال 2014 رسید.

رقابت‌های گروه دوم این بازی‌ها در سال 2015  میلادی در تاریخ 16 تا 19 ژوئن آغاز می‌شود، رقابت‌های یک چهارم پایانی در بلغارستان در تاریخ دهم و یازدهم جولای برگزار خواهد شد.

برعکس، در گروه سوم، بازی‌ها در دوازدهم تا چهاردهم ژوئن آغاز شده و دور بعدی بازی‌ها هم، در تاریخ نوزدهم تا بیست و یک ژوئن دنبال خواهد شد.

رقابت‌های یک چهارم پایانی هم در تاریخ بیست و ششم تا بیست و هشتم ژوئن در اسلواکی دنبال می‌شود.

 

در گروه دوم دوازده تیم در سه زیر گروه به نام‌های C،D،E تقسیم شده و قرار می‌گیرند. بطور کلی 72 بازی انجام خواهد شد که تیم‌ها،متعهد به بازی در خانه و خارج از خانه شده و هر تیمی موظف به انجام 12 بازی خواهد بود.

 بعد از برگزاری مسابقات چهار تیم از کشورهای میزبان و تیم‌های برنده از سه زیرگروه تعریف شده به مرحله یک چهارم پایانی راه می‌یابند که در نهایت تیم برنده به رقابت‌های پایانی گروه یک راه خواهد یافت.

تیم‌های گروه دو در لیگ جهانی 2015 به ترتیب زیر هستند: 


آرژانتین- آلمان- بلغارستان- کوبا- فرانسه- کانادا- کره- فنلاند- بلژیک-هلند- جمهوری چک و پرتغال.

تیم کوبا در گروه دوم بعد از صعود از گروه سوم راهی این گروه شد و تیم بلغارستان هم از گروه اول به گروه دوم سقوط کرد.
 
در گروه سوم، هم دوازده تیم به سه زیر گروه F،G،H تقسیم خواهند شد.

چهار تیم حاضر دراین گروه‌ها سه هفته با هم رقابت خواهند کرد.

 همه تیم ها در دو دور مقابل هم قرار می‌گیرند و هر تیمی شش مسابقه انجام خواهد داد.

در مرحله یک چهارم پایانی بازی‌ها، کشور میزبان با سه تیم برنده از سه زیر گروه F،G،H در اسلواکی رقابت می‌کنند.


فهرست تیم‌های حاضر در گروه سوم به شرح زیر است:


تونس- چین- ژاپن- یونان- مونته نگرو- قزاقستان- مصر- مکزیک- پورتوریکو- ترکیه- اسلواکی و اسپانیا.

لازم به ذکر است: تیم ژاپن به دلیل سقوط از گروه دوم در 2014 در سال آینده در گروه سوم قرار گرفته و رقابت خواهد کرد.

گفتنی است، در ماه جولای گذشته، فدراسیون جهانی والیبال تیم‌های سطح اول جهان را که در دو زیر گروه در مسابقات لیگ جهانی شرکت خواهند کرد به شرح زیر اعلام کرد:

 ایتالیا- برزیل- صربستان و استرالیا در زیر گروه A

 تیم‌های روسیه- ایالات متحده- لهستان و ایران در زیر گروه B حضور خواهند یافت.


  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 94/1/26, 12:37 عصر
  • نویسنده : ALIZARIF
  • دسته بندی :

رده بندی تیم ها در طول ادوار گذشته به شرح زیر است:
ژاپن 1990: ایتالیا، هلند، برزیل
ایتالیا 1991: ایتالیا، کوبا، روسیه
ایتالیا 1992 :ایتالیا، کوبا ، آمریکا
برزیل 1993 : برزیل، روسیه، ایتالیا
ایتالیا 1994 : ایتالیا، کوبا، برزیل
برزیل 1995 : ایتالیا، برزیل، کوبا
هلند 1996 : هلند، ایتالیا، روسیه
روسیه 1997 : ایتالیا، کوبا، روسیه
ایتالیا 1998 : کوبا، روسیه، هلند
آرژانتین 1999 : ایتالیا، کوبا، برزیل
هلند 2000 : ایتالیا، روسیه، برزیل
لهستان 2001 : برزیل، ایتالیا، روسیه
برزیل 2002 : روسیه، برزیل، یوگسلاوی
اسپانیا 2003 : برزیل، صربستان و مونته نگرو، ایتالیا
ایتالیا 2004 : برزیل، ایتالیا، صربستان و مونته نگرو
صربستان 2005 : برزیل، صربستان و مونته نگرو ، کوبا
روسیه 2006 : برزیل، فرانسه، روسیه
لهستان 2007 : برزیل، روسیه، آمریکا
برزیل 2008 : آمریکا، صربستان، روسیه
صربستان 2009 : برزیل، صربستان، روسیه
آرژانتین 2010 : برزیل، روسیه، صربستان
لهستان 2011 : روسیه، برزیل، لهستان
بلغارستان 2012 : لهستان، آمریکا، کوبا
آرژانتین 2013: روسیه ، برزیل ، ایتالیا


  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 94/1/26, 12:36 عصر
  • نویسنده : ALIZARIF
  • دسته بندی :

لیگ جهانی والیبال در سال 1990 به عنوان بخشی از یک برنامه? بازاریابی راه‌اندازی شد تا نشان متمایز فعالیت‌های فدراسیون جهانی والیبال در اواخر قرن گردد. ایده? برگزاری لیگ جهانی این بود که با معرفی رقابت‌های سالیانه‌ای که تماشای آنها برای مخاطبین در سراسر جذابیت داشته باشند، ورزش والیبال ارتقا یابد. تا آن زمان رقابت‌های بین‌المللی والیبالی که تیم‌های برتر جهان درآنها حضور داشتند (مانند المپیک و قهرمانی جهان) در چرخه‌های چهارساله و با میزبانی یک کشور برگزار می‌شدند. در مقابل، لیگ جهانی به گونه‌ای طراحی شده بود که هر ساله برگزار گردد و میزبانی دوره? مقدماتی آن نیز به صورت چرخشی به شهرهای مختلف برگزار می‌رسید تا هر کشور بتواند در برخی از بازی‌ها میزبان باشد. استراتژی فدراسیون جهانی والیبال در نهایت با موفقیت روبه‌رو شد و در آغاز قرن جدید لیگ جهانی به عنوان یک رویداد بین‌المللی پراهمیت در ورزش والیبال جایگاه خود را تثبیت نمود. دست و دلبازی در اهدای جوایز نقدی، کاستی‌های پرستیژ و سنت این رقابت‌ها را در چشم فدراسیون‌های ملی جبران می‌نمود. از سال 1990 تا 2004 مجموع جوایز نقدی توزیع شده میان برندگان از 1 میلیون به 13 میلیون دلار رسید و در سال 2006 این رقم تا 20 میلیون دلار پیش رفت. به دنبال موفقیت لیگ جهانی، فدراسیون جهانی والیبال در سال 1993 پروژه? خواهر آن به نام مسابقات جایزه بزرگ والیبال زنان را نیز افتتاح نمود که در آسیای شرقی با موفقیت همراه بود و تبدیل به رویدادی بسیار محبوب گشت اما در مقیاس جهانی به این میزان از محبوبیت دست نیافت.

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز و مدال لیگ جهانی 2011

  • تاریخ ارسال : چهارشنبه 94/1/26, 12:34 عصر
  • نویسنده : ALIZARIF
  • دسته بندی :

تاریخچه والیبال

 در سال 1895 ویلیام جی . مورگان پسر یکی از مهاجران ولزی در ایالات متحده آمریکا ، در سالن ورزشی هولیوک (HOLYOKE YMCA )  در مساحت ماساچوست ، یک بازی جدید به نام مینونت (Minonette) طراحی کرد که در این بازی دو تیم در دو طرف یک طناب می ایستادند و به یک توپ بسکتبال ضربه می زدند . در این بازی هرکس حق داشت که فقط یک ضربه به توپ بزند و مجاز نبود که توپ را بگیرد یا نگه دارد . مورگان می خواست بازی طراحی کند که هرکسی در هرجائی بتواند آنرا بازی کند . مورگان متوجه شده بود که بازی بسکتبال را هرکسی نمی تواند بازی کند و به همین دلیل دنبال ابداع یک بازی ساده بود .

محبوبیت بازی والیبال در بین مردم به خاطر همین سادگی  آن است . در مراحل اولیه پیدایش بازی مینونت در هر تیم 9 نفر در سه ردیف سه تایی بازی می کردند ، تمام بازیگنان باید به ترتیب جای خود را با نفر بعدی عوض می کردند تا همه در تمام موقعیتهای زمین قرار بگیرند . زمین بازی در ابتدا 50 فوت (15 متر و 24 سانتیمتر) در 25 فوت (7مترو62سانتیمتر) بود که توسط یک تور (که بجای طناب قرار گرفته بود) به ارتفاع حدود دو متر به دو نیمه شده بود .

در کنفرانس YMICA در سال 1896 نام این بازی جدید به نام والیبال تغییر پیدا کرد . بعدها تور والیبال را بالاتر برده و در ارتفاع دو متر و 28 سانتیمتر قرار دادند و تعداد بازیکنان از 9 نفر به 6 نفر کاهش یافت . زمین بازی نیز کمی بزرگتر شد و توپ بازی نیز که قبلاً از توپ بسکتبال استفاده می شد ، سبکتر شد .

اندازه و وزن توپی که ابداع شد از توپی که امروز استفاده می شود بسیار متفاوت بود . کم کم قوانین و تکنیکهای بازی والیبال بوجود آمد و بازیهای قهرمانی اجرا شد .

در سال 1918 بازی والیبال با ورود تیمهای آمریکایی به فرانسه ، به اروپای غربی هم معرفی شد و سپس در تمام جهان بازی والیبال شناخته شد . در ژاپن و روسیه بازی والیبال طرفداران بسیاری پیدا کرد و خیلی محبوب شد . آن هنگام ، بازی والیبال بغیر از یک بازی تفریحی به عنوان یک مسابقه ای و قهرمانی در نظر گرفته شد .

اولین اقدام برای ساماندهی و استاندارد کردن بازی والیبال ، در المپیک برلین در سال 1936 اتفاق افتاد و نمایندگان 22 کشور جهان در این مورد به بحث پرداختند . اولین مسابقه بین المللی والیبال در سال 1939 و در بازیهای دانشگاهی جهان برگزار شد .  در سالهای جنگ جهانی دوم ، بازی والیبال پیشرفت کرد  . بسیاری از سربازان در پادگانها و بسیاری از اسیران جنگی در بازداشگاهها والیبال بازی کردند . قبل از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم ، سه کشور فرانسه ، لهستان و چکسلواکی اقدام به ایجاد فدراسیون والیبال در کشورشان نمودند . در سال 1946 هنگامی که مسابقه والیبال بین دو تیم چکسلواکی و فرانسه در پاریس برگزار می شد ، رئیس فدراسیون والیبال لهستان نیز در آنجا حضور داشت . این حضور باعث شد که سه کشور فرانسه ، چکسلواکی و لهستان اقدام به تشکیل فدراسیون جهانی والیبال نمایند .

در ماه آوریل سال 1947 فدراسیون بین المللی والیبال (FIVB) با حضور 14 کشور و با مرکزیت پاریس تأسیس شد . این 14 کشور عبارت بودند از : بلژیک ، برزیل ، چکسلواکی ، مصر ، فرانسه ، هلند ، مجارستان ، ایتالیا ، لهستان ، پرتغال ، رومانی ، اوروگوئه ، ایالات متحده آمریکا و یوگسلاوی .

اولین مسابقه جام جهانی والیبال مردان در شهر پراگ در سال 1949 برگزار شد که در این مسابقات ، اتحاد جماهیر شوروی به مقام قهرمانی دست یافت . اولین مسابقه جام جهانی والیبال زنان در سال 1952 برگزار شد که در این مسابقات هم اتحاد جماهیر شوروی به مقام قهرمانی دست یافت . از سال 1962 مسابقات جام جهانی والیبال هر 4 سال بطور مرتب برگزار می گردد . در سال 1957 بازی والیبال از طرف کمیته بین المللی المپیک به عنوان یک بازی به رسمیت شناخته شد . در سال 1946 به لطف تلاش کشور ژاپن ، بازی والیبال المپیک در بازیهای المپیک 1964 شرکت داده شد . امروزه تیمهای ایتالیا و هلند بعنوان قویترین تیمهای مردان شناخته شده اند ، بطوریکه در ژاپن لیگهای خیابانی وجود دارد . همچنین شرکتها و کارخانه ها لیگهای خاص مربوط به خود را دارند .

بازی والیبال را می توان در هر جایی بازی کرد . برای یک بازی تفریحی ، نیازی به زمین استاندارد خاصی نیست  می توان در پارکها و کنار ساحل بازی کرد . در سواحل دریای مدیترانه ، تورهای والیبال زیادی نصب شده تا مردمی که برای شنا و حمام آفتاب به این سواحل می روند از بازی والیبال نیز لذت ببرند .

امروزه حدود 210 کشور عضو فدراسیون جهانی والیبال هستند و تقریباً 84 میلیون نفر بازیکن والیبال ثبت شده در جهان وجود دارد که باعث می شود بازی والیبال بعنوان دومین بازی بزرگ جهان مطرح شود .

  تجهیزات واصطلاحات

 زمین بازی والیبال

 

تمام زمین های والیبال ، استاندارد و به یک اندازه هستند . کف زمین والیبال می تواند از کفپوشهای چوبی یا مواد مصنوعی ساخته شده باشد . فدراسیون بین المللی والیبال ، بازی برروی سطحی که برای بازیکن خطرناک است را ممنوع اعلام کرده است (سطوح خیسةلغزنده و خشن مثل سیمان) . بازی والیبال را می توان در داخل سالن یا در خارج سالن بازی کرد اما  اکثر بازیهای مهم در داخل سالن بازی می شوند .

سطح زمین والیبال باید باید صاف ، افقی و یکنواخت باشد . ابعاد زمین بازی 18 متر در 9 متر می باشد که حداقل 3 متر فضای آزاد در اطراف آن باشد در سالن بازی نیز ، ارتفاع سقف باید حداقل 7 متر باشد در بازیهای مهم جهانی ، منطقة فضای آزاد باید حداقل 5 متر از خط های کناری و 8 متر از خط های انتهایی فاصله داشته باشد . فاصله سقف تا کف زمین نیز باید حداقل 5/12 متر باشد .

در مواقعی که لباس هر دو تیم یک رنگ می باشد ، بستگی به تیم میزبان دارد که رنگ لباس خود قوانین بازی والیبال ایجاب می کند زمین بازی داخل سالن باید از یک رنگ باشد که رنگ باید روشن باشد . بطور ایده آل منطقه آزاد اطراف زمین باید با رنگ زمین اصلی تفاوت داشته باشد .

قطر خطی که در اطراف زمین کشیده می شود 5 سانتیمتر می باشد . طول زمین 18 متر و عرض آن 9 متر است . یک خط عرضی از وسط کشیده شده و زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند .رنگ زمین بازی باید به رنگ روشن باشد ، اما رنگ منطقه آزاد به رنگ تیره (آبی یا سبز) می باشد . اندازه منطقه آزاد براساس نوع مسابقه و اهمیت آن فرق می کند . برای مسابقات بازیهای رسمی ، عرض هر منطقه آزاد باید حداقل 3 متر در اطراف زمین بازی باشد .

از خط وسط ، دو خط به موازات آن و به فاصله 3 متر در هر نیمه زمین کشیده می شود . این خطوط به نام خطوط حمله معروف هستند و منطقه بین این خطوط و خط مرکزی را منطقه جلو می نامند . منطقه جلو ناحیه ای است که بازیکنان خط عقب از آنجا نمی توانند آبشار بزنند . پشت خط انتهای زمین منطقه سرویس می باشد .

نور و درجه حرارت در بازی والیبال اهمیت زیادی دارد . دمای هوا نباید از 10 درجه کمتر و شدت نور نیز باید بین 500 تا 1500 لوکس باشد . در وسط زمین یک متر قرار دارد یک کابل قابل ارتجاع از بالای تور کشیده شده و تور را محکم نگه می دارد . دو نوار سفید در محل اتصال خط وسط و خط کناری از بالا تا پائین تور کشیده شده است . در دو طرف این نوارها ، دو عدد آنتن قرار دارد . قطر این آنتنها که قابل ارتجاع هم هستند 10 میلیمتر و طول آنها     180 سانتیمتر است که 80 سانتیمتر آن بالاتر از تور قرار می گیرد. این آنتن ها قسمتی از تور رار تشکیل داده و محدوده تور را مشخص می کنند . بطور ایده آل این آنت ها به رنگ قرمز و سفید هستند تا به راحتی قابل مشاهده باشند . فاصله کف زمین تا قسمت بالایی تور در بازی مردان 243 سانتیمتر و برای زنان 224 سانتیمتر می باشد . تور توسط دو دیرک (ترجیحاً قابل تنظیم ) به ارتفاع 255 سانتیمتر نگهداشته می شود . دیرکها باید بین نیم تا یک متر از خطوط کناری فاصله داشته باشند و نباید توسط سیم یا کابل به زمین ثابت شده باشند . در کنار زمین ، میز امتیاز نگهدار و نیمکت بازیگنان قرار دارد .

توپ

توپ بازی والیبال گرد بوده و از چرم انعطاف پذیر ساخته شده که تویی آن هم لاستیکی ( یا مشابه آن ) می باشد . محیط توپ بین 65تا67 سانتیمتر بوده و وزن آن بین 260تا280 گرم میباشد. فشار باد توپ هم باید بین 30/0 یا 325/0 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع باشد . تمام توپهایی که در یک مسابقه استفاده می شوند  باید از خصوصیات مشترکی در مورد محیط ، وزن و فشار  برخوردار باشند در بازیهای مهم بین المللی براساس قوانین فدراسیون بین المللی والیبال از سه توپ استفاده می شوند . در بازیهایی که از سه توپ استفاده می شود ، 6 نفر توپ جمع کن باید وجود داشته باشد که در چهارگوشه از منطقه آزاد و یک نفر هم در پشت هر داور قرار می گیرند . هدف از قرار گذاشتن این توپ جمع کنها در زمین این است که تیم سرویس زننده به سرعت به توپ دسترسی داشته باشد .

تجهیزات بازیکنان

تمام اعضاء یک تیم به جز بازیکن لیبرو باید از لباس متحدالشکل استفاده نمایند .  رنگ کفشها باید روشن بوده و پاشنه نداشته باشند . شماره پیراهن بازیکنان از 1تا18 نوشته می شوند . در مواقعی که لباس هر دو تیم یک رنگ می باشد ، بستگی به تیم میزبان دارد که رنگ لباس خود را تغییر دهد . در مواردی که بازی در یک زمین بی طرف برگزار میشود ، تیمی که نامش بر روری صفحه امتیازات اول نوشته شده است باید رنگ لباسش را درصورتی که همرنگ با تیم مقابل است تغییر دهد . بازیکنان نباید از گردنبند ، سنجاق یا دستبند که می تواند برای آنها خطرناک باشد استفاده نمایند .

اصطلاحات بازی والیبال

اِیس (ACE) : سرویسی که بدون اینکه تیم مقابل بتواند روی توپ اثر بگذارد به زمین فرود آید و یک امتیاز به دست آورد .

آئریال (AERIALS) : نامی دیگر برای آنتن روی تور می باشد .

حمله : به عمل بازی کردن با توپ بطرف و بالای تور گفته میشود .

مهاجم : به هر بازیکنی که سرویس می زند ، آبشار می زند و یا با دفاع کردن توپ را به زمین مقابل می فرستد مهاجم گفته می شود .

دفاع حمله : دفاعی که سعی به فرود آوردن توپ در زمین مهاجم می نماید .

خط حمله : خطی است موازی تور و 3 متر از آن فاصله دارد .

سیستم حمله : سیستمی است که تیم برای از هم پاشیدن دفاع تیم مقابل از آن استفاده می کند .

منطقه عقب زمین : منطقه بین خط حمله (یک سوم) و خط انتهای زمین می باشد .آبشار زدن از منطقه عقب زمین : آبشاری که توسط بازیکن منطقه عقب زده می شود .

پاس دادن به پشت : پاسی که توسط پاسور از بالای سر به بازیکنی که پشت سر او قرار گرفته ، داده می شود .

بازیکنان منطقه عقب : هر یک از سه بازیکن مناطق 5،6،1 که در منطقة عقب زمین می باشند .

دفاع : عمل پریدن به هوا و استفاده از دستها و قسمت بالای بدن برای بستن راه توپ یا تغییر جهت آن می باشد . بازیکنی که عمل دفاع را انجام می دهد می تواند دوباره با توپ تماس پیدا کند بدون اینکه خطای او اعلام شود و این اولین تماس او به شمار می آید .

پوشش دفاع : بازیکنانی که در دفاع شرکت نمی کنند توپی را که از دفاع عبور کرده را پوشش می دهند .

مدافع : بازیکنانی که در دفاع شرکت می کند .

خط انتهای زمین (BASE-LINE) : خط موازی تور که 9 متر از آن فاصله دارد . کسانی که سرویس می زنند باید پشت این خط قرار بگیرند .

دفاع گروهی : هنگامی که دو یا سه بازیکن در دفاع شرکت می کنند .

تماس با توپ : به هر نحوی که توپ با بازیکن تماس پیدا کرده باشد .

زمین : تمام منطقة بازی ، به جز به منطقه آزاد اطراف زمین می باشد .

پوشش (COVER) : عمل حفاظت از منطقه ای از زمین که توپ ممکن است به آنجا فرستاده شود . این مهم است که بازیکنان عقب زمین آماده پوشش دادن به قسمتهای محافظت نشده زمین در هنگامی که بازیکنان تیم خودی تهاجم انجام می دهند باشند .

توپ مرده : توپی که دیگر در بازی نباشد خواه به وسیلة کسب امتیاز، متوقف شدن بازی توسط داور یا برای زمان استراحت .

پاس عمقی (DEEP set) : پاسی که از تور فاصلة زیادی دارد .

بازیکن تدافعی : هریک از بازیکنان تیم که صاحب توپ نباشد .

پائین رفتن : عمل پائین رفتن تا حد زیر کمر زدن توپ با هر دو دست .

خطای دو بار زدن توپ : وقتی بازیکن توپ را دوباره پشت سرهم لمس کند (این شامل تماس مجدد با توپ بعد از دفاع نمی شود) . دوباره توپ را زدن خطا است .

انداختن جای خالی : وقتی که توپ را در هنگام دفاع به جای خالی بیندازیند .

وانمود کردن به آبشار زدن : وقتی که مهاجم وانمود می کند آبشار خواهد زد ولی توپ را به جای خالی می اندازد ، یا آنرا پاس می دهد .

خطا : هرگونه قانون شکنی از قواعد بازی خطا می باشد .

دنبال کردن حرکت : انجام حرکات بطور کامل چه در هنگام آبشار زدن ، پائین رفتن یا زدن روشهای دیگر توپ .

خطای پا : کسی که سرویس را می زند اگر در حین زدن سرویس پایش با خط انتهای زمین تماس پیدا کند یا از خط انتهای زمین عبور کند مرتکب خطا می شود . اگر پای دیگر بازیکنان هم از خط وسط زمین عبور کرده به زمین تیم مقابل برود خطا خواهد بود .

ترکیب تیم : به طرز قرار گرفتن بازیکنان در هنگام حمله و دفاع اطلاق می شود .

منطقة آزاد : منطقة بیرونی خطوط کناری و خطوط انتهای زمین می باشد .

منطقة یک سوم (جلو) : ناحیة بین خط حمله و تور است . فقط بازیکنان این منطقه می توانند از داخل این ناحیه آبشار بزنند .

بازیکنان خط جلو : هریک از بازیکنان مناطق 2،3و4 می باشند .هردو سرویس خطا می باشد چون هر دو آنها باید از پشت خط انتهای زمین زده شود .

دفاع سخت : وقتی که مدافعین به توپی که آبشار زده شده حمله می کنند .

نگهداشتن توپ:  وقتی توپ قبل از اینکه زده شود در دستها لحظه ای نگهداشته شود . توپ نباید گرفته یا لحظه ای توسط هر قسمت از بدن بازیکن بدون حرکت قرار گیرد . اگر این عمل اتفاق بیفتد نگهداشتن توپ اعلام خواهد شد .

پاس دادن در حال پرش : پاس دادن توسط بازیکن منطقة یک سوم در حالیکه به هوا پریده باشد .

کشتن (KILL) : توپی که با قدرت به زمین تیم مقابل زده شود و آنها قادر به برگرداندن آن نباشند .

خطوط : هر خطی که تعیین کننده محدودة زمین باشد .

پاس لوب (LOB PASS)  : پاس با قوس و ارتفاع زیاد باشد .

مسابقه : یک مسابقه شامل تعدادی سِت می باشد که از قبل تعداد آنها تعیین شده است . مسابقات بین المللی یا مسابقات کشوری شامل پنج سِت می باشند . (محلی) شامل بر سه سِت می باشد و هر تیمی بیشترین سِت را برنده شود قهرمان مسابقه خواهد شد .

حملة چند نفره : وقتیکه دو یا سه بازیکن در حمله شرکت کنند .

نِت : به توپی گفته میشود که با تور تماس پیدا کرده باشد . اگر توپ به زمین تیم مقابل برود خطا نمی باشد و بازی ادامه پیدا می کند . (در گذشته اگر هنگام زدن سرویس ، توپ تور را لمس می کرد و به زمین مقابل می رسید خطا محسوب میشد ولی در قوانین جدید این عمل دیگر خطا نمی باشد ) .

خطای تور : تماس با تور موقعی خطاست که بازی در منطقه یک سوم جریان داشته باشد .

نِت سرویس : اگر توپ به آنتن بالای تور یا خط فرضی دامة آنتن برخورد کند خطا می باشد  ، و توپ برای سرویس زدن به تیم مقابل داده می شود .

اوت : اگر توپ ، زمین بیرون از محوطة بازی را لمس کند و یا قسمت بیرون تور یا آنتن تور را لمس کند اوت می باشد .

پاس : وقتی که توپ از یک بازیکن به بازیکن دیگر فرستاده شود بدون اینکه زمین یا مانعی را لمس کند .

حرکت نقوذی : حرکتی که بوسیلة یکی از بازیکنان عقب زمین انجام می گیرد . بعد از زدن سرویس ، بازیکن به سمت تور می رود و با پاس دادن ، سه بازیکن خط یک سوم را در وضعیت آبشار زدن قرار می دهد .

امتیاز : یک امتیاز موقعی به تیم تعلق می گیرد که توپ را در زمین تیم مقابل فرو آورده باشد بدون اینکه خطایی انجام دهد . (در قوانین جدید برای کسب امتیاز لازم نیست سرویس را هم همان تیم زده باشد ) .

قرار گرفتن در منطقة تعیین شده : قبل از زدن سرویس ، بازیکنان باید در مناطق تعیین شده قرار گیرند . بازیکنان باید تا زمان عوض شدن سرویس در آن مناطق باقی بمانند .

پاس سرعتی : موقعی از این نوع پاس استفاده می شود که اولین پاس مستقیماً به پاسور داده شود . سپس پاسور توپ را بصورت پاس کوتاه یا انواع دیگر برای زنندة آبشار مهیا می کند .

رالی (RALLY) : از نقطة شروع سرویس تا لحظه ای که توپ متوقف میشود .

بازیافت : به عمل شیرجه رفتن برای گرفتن توپی که با شدت زده شده یا توسط مهاجمین تیم مقابل به جای خالی انداخته شده اطلاق میشود .

چرخش (ROTATION) : وقتی که سرویس عوض شد و تیم صاحب سرویس شد باید هریک از بازیکنان آن یک منطقه در جهت عقربه های ساعت جای خود را عوض کنند .

بالابردن توپ (SCOOP) : بلند کردن توپ به هوا بادستان باز .

بستن مسیر دید (SCREEN) : یک عمل غیر قانونی که توسط تیم سرویس زننده برای جلوگیری از دید خوب تیم مقابل در هنگام سرویس زدن انجام می گیرد .

سرویس : عمل وارد کردن توپ به بازی در هر سِت یا بعد از اینکه هر بار توپ از حرکت باز می ایستد .

سِت(SET) : یک دورة 25یا15(در ست پنجم) امتیازی از پنج دورة بازی یک مسابقه می باشد .

عوض کردن سرویس : وقتی که تیم سرویس کنندة توپ نتواند بعد از زدن سرویس در خلال بازی امتیازی کسب کند سرویس به تیم مقابل داده می شود .

دفاع آرام : موقعی که مدافعان توپ را به آرامی دفاع و توپ پس از برخورد به آنها به زمین بر می گردد و یکی از بازیکنان تیم آنرا می زند .

آبشار(SPIKE) : زدن توپ با قدرت بوسیلة دست باز به سمت زمین تیم مقابل می باشد ، بازیکنان منطقة یک سوم از هرمنطقه ای می توانند آبشار بزنند . ولی بازیکنان منطقه عقب زمین باید در هنگام پریدن باری آبشار زدن پشت خط یک سوم قرار داشته باشند اما می توانند در منطقة یک سوم فرود آیند .

تعویض بازیکنان : زمانی بازیکنان را می توان جانشین شده می تواند دوباره در همان سِت جانشین همان بازیکن که با او عوض شده بود گردد ( این شامل مواردی که بازیکن براثر صدمه از زمین خارج شده نخواهد بود ) . عوض کردن منطقة بازیکن (SWITCH) : وقتی که سرویس زده شد بازیکنان می توانند مناطق بازی خود را در عوض کرده و به منطقه ای از زمین که در آنجا بهتر بازی می کنند بروند . به این عمل سویچ (SWITCH) یا عوض کردن منطقه گفته می شود .

تاکتیک : برای آبشار زدن ، مهاجم ، مدافعین تیم مقابل را فریب داده و توپ را از بالا یا کنار آنها به جای خالی می اندازد .

تایم اوت (TIME-OUT): توقفی که در خلال انجام یک سِت انجام می گیرد و مربی با بازیکنان خود صحبت می کند . دو تایم اوت برای هر تیم در هر سِت مجاز و هرکدام می تواند حداکثر 30 ثانیه باشد . تایم اوت زمانی می تواند انجام شود که توپ متوقف باشد .

تفاوت زمان : زمانیکه یک بازیکن قبل از رسیدن پاس برای آبشار زدن وانمود به پریدن می کند ولی در واقع پریدنش را تأخیر می دهد . این عمل باعث میشود که بازیکنان مدافع تیم مقابل زودتر از او به هوا بپرند . در نتیجه آبشار زننده از فضای خالی ایجاد شده برای زذن توپ استفاده می کند .

والی(VOLLEY): مهرات اولیه برای زدن توپ به جلو یا پشت توپ استفاده می کند .

سرویس به روش آسیای بادی (WINDMILL SEVHCE): سرویسی که با دستان باز یا بسته حرکت دادن بازوها زده میشود .

آبشار سرعتی : یک آبشار از پاس سرعتی یا مستقیماً از اولین


<      1   2      
تبلیغات

تبلیغات
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز